Wednesday, July 13, 2011

Oh Anak!

Hari Ini terjumpa 1 cerita yang amat menyentuh perasaan. cerita mengenai anak2nya yang lasak semasa kecil, dan sekarang semua dah besar menjadi anak yang berguna. Pelbagai dugaan yang ditempuh semasa menjaga 6 orang anak.

Terus teringat kisah aku pagi tadi ketika membawa Mikael pergi klinik kerana demam. lately ni mikael selalu demam malam. sejak jumaat lepas dan yang aku perasan selang 2 hari mesti demam malam. So pagi td sebelum ke office, bawa mikael ke klinik kat puchong. masa sampai tu ade la dalam 5 keluarga menunggu. ada jugak kanak2 yang sebaya mikael dan mungkin juga lebih tua dan muda.

Maka bermula la aktiviti mikael sementara menunggu giliran. ke depan...ke belakang klinik...panjat kerusi...yang paling aku tak tahan dia kacau orang. mak budak tu dah jeling2 aku. tp tak lama, 10 minit lepas tu diorang balik dah. tak lama tu datang pulak sekeluarga yang ada anak2 lelaki. dipendekkan cerita, mikael ni kacau anak orang tu, dan disembur2 air liur pulak...maknya dah buat muka dah.oleh kerana tak tahan lama sangat menunggu giliran dan tak tahan karenah mikael ni, aku terus keluar masuk kereta.(punye la lama setiap patient jumpa doktor..yang datang kemudian pun dapat masuk dulu...mungkin ade appoitment kot. dtg dalam kul 9. smpi kul 10.30 pn tak sampai2 giliran. dah macam klinik gomen pulak...). Termenung sekejap dan menitis air mata ni kerana sedih dengan suasana tadi. Rasa geram...menahan diri daripada marah anak. menahan diri untuk tidak mengeluarkan ayat yang tidak sesuai ketika hati dikuasai sedih dan amarah...

Hakikatnya, mikael terlalu aktif dan susah nak control. tambahan pergi berdua je. Terus cancel nak jumpa doktor dan postpone balik keje nanti. pergi sekali ngan ayah mikael...aku hanya mampu berusaha mendidik di samping berdoa semoga Mikael menjadi insan yang baik dan berguna bila besar nanti.

Mikael ni bila aku marah, dia akan pujuk aku sampai aku tersenyum smula...itu la istimewanya dia...walaupun marah dengan karenah dia, aku tetap sayang. kalau pukul pun, itu hanya untuk mengajar...

4 comments:

Asyifa Mustaffa said...

sabar la daha...itu bru sorang tu...ini nie...2 hero nie pun..kenkadang masalah gak nak handel...yg kkknya ok lgi....

adcom said...

tu la tu...boy lasak skit la kn...

orang ckp anak aku sorg tp mcm 5 org..huhu...

tney@sunflower said...

rilex la daha, sume tu biasa jer... mane2 skunk pun budak same.. yg penting cara kite didik.. sabo yer..

adcom said...

tq tney...

sume budak mmg sama skrg ni..cuma mikael ade terlebih skit..huhu...harap2 dalam 4 tahun dah ok kot...Insya'Allah...

Related Posts with Thumbnails